Katoen Natie, Kinepolis, Ontex, Van de Velde en Vyncke genomineerd voor jubileumeditie ‘Onderneming van het Jaar® 2014’

Prijsuitreiking door Z.M. Koning Filip

EY viert dit jaar de 20ste editie van de ‘Onderneming van het Jaar®’-award, in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis. De finalisten van deze jubileumeditie zijn: Katoen Natie (Antwerpen), Kinepolis (Gent), Ontex (Aalst), Van de Velde (Wetteren) en Vyncke (Harelbeke). Op dinsdag 14 oktober 2014 reikt Z.M. Koning Filip deze prestigieuze award uit aan de winnaar van deze jubileumeditie. Ook de vorige 19 winnaars van de award zullen aanwezig zijn. Volgende week worden de genomineerden voor ‘De Prijs van de Vlaamse Regering voor de Beloftevolle Onderneming® 2014’ bekendgemaakt.

EY lanceerde in 1995 de ‘Onderneming van het Jaar®’-award, met als doel succesvolle Belgische bedrijven te belonen voor hun uitstekende prestaties. De ‘Onderneming van het Jaar®’-award zet niet enkel grote ondernemingen in de kijker, maar ook kleinere familiebedrijven, die door hun groei en zin voor innovatie, internationalisatie, ondernemerschap, strategie, volharding en verantwoord bestuur, opvallen in de ondernemerswereld.

“De jury van de ‘Onderneming van het Jaar®’ zet ieder jaar een uniek bedrijf in de kijker dat zich op meerdere vlakken onderscheidt: sterke resultaten, inspirerend ondernemerschap, goed bestuur, internationale visie en een duidelijk groeipotentieel. Al 20 jaar op rij werken wij samen met succesvolle bedrijven die een toonbeeld zijn van kwaliteitsvol Vlaams ondernemerschap. Met plezier bekronen wij dan ook dergelijke bedrijven met deze prestigieuze award,” zegt Rudi Braes, Managing Partner EY België.

De jury, onder leiding van Graaf Paul Buysse, zal samen met Z.M. Koning Filip op dinsdag 14 oktober 2014 bekendmaken wie de opvolger wordt van Willemen Groep, de laureaat van de ‘Onderneming van het Jaar® 2013’.

UITNODIGING ‘ONDERNEMING VAN HET JAAR 2014®

Graag nodigen wij u uit op de prijsuitreiking van de ‘Onderneming van het Jaar 2014®’ op dinsdag 14 oktober 2014 vanaf 16u in het Auditorium 2000 op de Heizel. Het evenement start om 17u stipt.

De prijsuitreiking zal gebeuren door Z.M. Koning Filip. Bovendien wordt ook ‘De Prijs van de Vlaamse Regering voor de Beloftevolle Onderneming®’ uitgereikt.

Registratie voor dit evenement is verplicht. U kan eenvoudig inschrijven via e-mail bij [email protected] met vermelding ‘inschrijving Onderneming van het Jaar 2014’ en het aantal personen + naam + medium.

Inschrijven voor 1 oktober 2014.

Voor meer informatie kunt u steeds terecht bij:

- Christophe Ballegeer (EY) op het nummer 02/774 90 07 of 0475/98 33 10,

via e-mail: [email protected]

- Saar Bentein (Citigate) op het nummer 02/713 07 33,

via e-mail: [email protected]

Website: www.ondernemingvanhetjaar.be

Twitter: #ovhj14

Over ‘Onderneming van het Jaar®

EY organiseert de ‘Onderneming van het Jaar®’ sinds 1995 in het Nederlandstalige landsgedeelte, in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis, en sinds 1996 in het Franstalige landsgedeelte, in samenwerking met L’Echo en BNP Paribas Fortis. Dit evenement is een onderdeel van de ‘World Entrepreneur of the Year®’-award van EY, waar laureaten uit meer dan 50 landen deelnemen aan de wereldwijde variant van de verkiezing.

Selectie

Om in aanmerking te komen voor de ‘Onderneming van het Jaar®’-award, moeten de kandidaat-bedrijven voldoen aan vastgelegde selectiecriteria. Ze worden onderworpen aan een kwantitatief en kwalitatief onderzoek, alsook aan een door EY uitgevoerde screening. Een onafhankelijke jury kiest na een persoonlijke ontmoeting met de finalisten de uiteindelijke winnaar van de ‘Onderneming van het Jaar®’-award.

Jury

De jury wordt dit jaar opnieuw voorgezeten door Graaf Paul Buysse (Voorzitter van de jury) en telt vertegenwoordigers uit de bedrijfswereld en het academische leven: Herman Daems (Voorzitter BNP Paribas Fortis) – Hans Crijns (Professor en Partner Vlerick  Business School) – Frederik Delaplace (Redactiedirecteur De Tijd) – Nadia Jansen (CEO Building Group Jansen) – Jo Libeer (Gedelegeerd Bestuurder VOKA -Vlaams netwerk van ondernemingen) – Geert Noels (Hoofdeconoom en Partner Econopolis) – Michèle Sioen (CEO Sioen Industries – Voorzitter VBO) – Urbain Vandeurzen (Voorzitter Gimv) – Johan Willemen (CEO Willemen Groep ‘Onderneming van het Jaar 2013®’).

Indrukwekkende lijst winnaars

De laureaat van dit jaar vervoegt de lijst van indrukwekkende winnaars van de afgelopen jaren, namelijk:

Willemen Groep (2013) – La Lorraine Bakery Group (2012) – Soudal (2011) – Taminco (2010) – Studio 100 (2009) – Cartamundi (2008) – Groep H. Essers (2007) – Metris (2006) – Option (2005) – Deceuninck (2004) – Miko (2003) – Omega Pharma (2002) – Resilux (2001) – Melexis (2000) – Sioen Industries (1999) – Compex (1998) – Icos Vision Systems (1997) – ECA (1996) – Real Software (1995).

De genomineerde bedrijven voor de ‘Onderneming van het Jaar 2014®

Katoen Natie – Antwerpen

Katoen Natie, opgericht in 1854, is een wereldwijde logistieke dienstverlener. Vanuit zijn 400 operationele units met 150 terminals en logistieke platformen combineert het bedrijf engineering, technologie en havenactiviteiten om een state-of-the-art oplossing te kunnen bieden aan de (petro-)chemische industrie en consumptiegoederensector.

Omzet: € 1.022 mio. Medewerkers: 10.041

Contact: Fernand Huts (CEO) – [email protected] – 03 211 68 11 – www.katoennatie.com

Kinepolis – Oost-Vlaanderen (Gent)

Ontstaan in 1997 uit een fusie van de twee familiale bioscoopgroepen Bert en Claeys, biedt Kinepolis haar klanten ‘the ultimate movie experience’ aan. De groep telt 34 bioscopen in België, Nederland, Frankrijk, Spanje, Zwitserland en Polen. Naast haar bioscoopactiviteiten is de groep ook actief in filmdistributie, eventorganisatie, schermreclame en vastgoedbeheer.

Omzet: € 246 mio. Medewerkers: 2.100

Contact: Eddy Duquenne (CEO) – [email protected]09 241 00 51 – www.kinepolis.be

Ontex – Oost-Vlaanderen (Aalst)

Ontex werd opgericht in 1979 en is actief in persoonlijke hygiëne voor baby’s, vrouwen en volwassenen. Ontex is marktleider en verkoopt haar producten in ruim 100 landen. Het bedrijf heeft bovendien 15 productievestigingen in West- & Oost-Europa, het Midden-Oosten, Australië en China. Sinds 2014 noteert Ontex terug op Euronext Brussel.

Omzet: € 1,5 mio. Medewerkers: 5.300

Contact: Charles Bouaziz (CEO) – [email protected]053 33 36 02 – www.ontex.be

Van de Velde – Oost-Vlaanderen (Wetteren)

Van de Velde startte als familiaal bedrijf in 1919. Het bedrijf ontwerpt en produceert dameslingerie in het luxesegment, en verkoopt haar artikelen via lingerieboetieks en eigen winkels in Europa, Noord-Amerika en nu ook Azië. Van de Veldes grootste merk is PrimaDonna, gevolgd door Marie Jo en Andres Sarda.

Omzet: € 182 mio. Medewerkers: 1.450

Contact: Herman Van de Velde (Gedelegeerd Bestuurder) -[email protected]09 365 21 00 – www.vandevelde.eu

Vyncke – West-Vlaanderen (Harelbeke)

Vyncke is een familiale onderneming van de 4de generatie opgericht in 1912. Het bedrijf heeft wereldwijde vestigingen en bouwt industriële energie-installaties die biomassa (proces)afvalstromen omzetten in groene (proces)energie.

Omzet: € 67 mio. Medewerkers: 310

Contact: Peter Vyncke (CEO) – [email protected]056 73 06 51 – www.vyncke.com