Katoen Natie ‘Onderneming van het Jaar 2014®’

CMOSIS wint ‘De Prijs van de Vlaamse Regering voor de Beloftevolle Onderneming 2014®’

Katoen Natie is verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar 2014’. EY organiseert dit jaar de feestelijke 20ste editie van de ‘Onderneming van het Jaar’-award in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis. Katoen Natie haalde het tijdens deze jubileumeditie van Kinepolis, Ontex, Van de Velde en Vyncke en mocht de award ontvangen uit handen van Z.M. de Koning. Ook de 19 vorige winnaars van de award woonden de prijsuitreiking bij.

Katoen Natie werd opgericht in 1854 en is een wereldwijde logistieke dienstverlener. Het bedrijf combineert engineering, technologie en havenactiviteiten om zo een state-of-the-art oplossing te kunnen bieden aan de (petro-)chemische industrie en consumptiegoederensector. Katoen Natie heeft 400 operationele units met 150 terminals en logistieke platformen. Het bedrijf telt 10.041 medewerkers en realiseerde in 2013 een omzet van 1 miljard euro.

CMOSIS is de laureaat voor ‘De Prijs van de Vlaamse Regering voor de Beloftevolle Onderneming 2014’, een award die ondertussen aan zijn 9de editie toe is. CMOSIS haalde het van Emulco, Icsense en Showpad, en ontving vanavond de award uit handen van Vlaams Minister-President Geert Bourgeois.

CMOSIS werd opgericht in 2007 en ontwikkelt geavanceerde beeldchips. Het bedrijf richt zich hoofdzakelijk op wetenschappelijke en industriële toepassingen. Door zijn multidisciplinair team, zijn technologische innovaties en strategische partnerships behoort CMOSIS tot de absolute wereldtop in de sector. Het bedrijf stelt 69 mensen te werk en realiseerde in 2013 een omzet van 36 miljoen euro.

Een award voor succesvolle Belgische bedrijven

EY lanceerde in 1995 de ‘Onderneming van het Jaar’-award, met als doel succesvolle Belgische bedrijven te belonen voor hun uitstekende prestaties. De ‘Onderneming van het Jaar’-award zet niet enkel grote ondernemingen in de kijker, maar ook kleinere familiebedrijven, die door hun groei en zin voor innovatie, internationalisatie, ondernemerschap, strategie, volharding en verantwoord bestuur, opvallen in de ondernemerswereld.

Rudi Braes, Managing Partner EY België, licht toe: “Ieder jaar opnieuw zet de ‘Onderneming van het jaar’ een bedrijf in de kijker met een duidelijke visie, ambitie en groeistrategie. Dit jaar nomineerden wij 5 opmerkelijke bedrijven die zich op meerdere vlakken onderscheiden: niet enkel door sterke resultaten, maar ook door inspirerend ondernemerschap, innovatie, goed bestuur, internationale visie en een duidelijk groeipotentieel. Deze factoren komen duidelijk naar voor bij Katoen Natie, een bedrijf dat tot de top van ons land behoort. Met plezier bekronen wij dan ook deze onderneming met deze prestigieuze award.”

Katoen Natie vervoegt het indrukwekkende lijstje van winnaars van de afgelopen jaren, naast Willemen Groep (2013), La Lorraine Bakery Group (2012), Soudal (2011), Taminco (2010), Studio 100 (2009), Cartamundi (2008), Groep H. Essers (2007), Metris (2006), Option (2005), Deceuninck (2004), Miko (2003), Omega Pharma (2002), Resilux (2001), Melexis (2000), Sioen Industries (1999), Compex (1998), Icos Vision Systems (1997), ECA (1996) en Real Software (1995).

Voorzitter van de jury, Graaf Paul Buysse, licht de keuze voor Katoen Natie toe: “Katoen Natie is de ‘Onderneming van het Jaar 2014’ omdat uit cijfers en feiten duidelijk blijkt dat dit bedrijf uitmuntendheid, professionalisme, klantvriendelijkheid en sociale relaties hoog in het vaandel draagt. Hoewel er over bepaalde facetten van deze sociale relaties gedebatteerd wordt, sluit dit niet uit dat Katoen Natie een indrukwekkende koers volgt, waar groei en personeelsontwikkeling prioritair zijn. Deze personeelsmotivatie zorgt ervoor dat er een constante en dagdagelijkse ontwikkeling is van nieuwe initiatieven, markten en producten. Op alle vlakken is Katoen Natie een succesvol bedrijf dat niet door één man gestuwd wordt, maar gedragen wordt door honderden enthousiaste medewerkers. De jury meende dan ook dat Katoen Natie op een vrij overweldigende manier heeft bewezen dat het de titel ‘Onderneming van het Jaar 2014’ verdient.”

CMOSIS, jonge beloftevolle onderneming, wordt beloond door Vlaamse regering

‘De Prijs van de Vlaamse Regering voor de Beloftevolle Onderneming’ is intussen aan zijn 9de editie toe. Met deze prijs wil de Vlaamse Regering een onderneming die zich duidelijk manifesteert als beloftevolle groeier belonen. De genomineerden beantwoorden aan de selectiecriteria opgesteld door de professionele jury, onder leiding van Geert Noels, en zijn stuk voor stuk snelgroeiende ondernemingen die in volle ontwikkelingsfase zijn. Vorige winnaars waren respectievelijk Medec, Itineris, Skyline Communications, Clear2Pay, Netlog, Financial Architects, Transics en Televic.

De jury koos voor CMOSIS omwille van 3 belangrijke redenen: “Eerst en vooral blinkt CMOSIS uit in technologische excellentie. Het bedrijf heeft een technologie die op het hoogste niveau meespeelt, wat bewezen wordt door de topklanten met wereldreputatie, de loyauteit van deze klanten en de prijs. Daarnaast heeft CMOSIS nog heel wat groeipotentieel dat kan worden gerealiseerd door nieuwe toepassingen van bestaande technologieën en continue innovatie. Tot slot kozen wij ook voor CMOSIS omdat dit innovatief bedrijf een voorbeeldfunctie heeft, en een zeer mooie ambassadeur is voor het ondernemerschap in Vlaanderen. Het management is nooit op zijn lauweren gaan rusten, maar heeft een drive die andere bedrijven alleen maar kan inspireren”, licht Geert Noels, lid van de jury, toe.

Christophe Ballegeer Porte parole EY, EY