PAIRI DAIZA IS 'L’ENTREPRISE DE L’ANNÉE®’ 2015

ONCODNA, THE CANCER THERANOSTIC COMPANY IS ‘L’ENTREPRISE PROMETTEUSE DE L’ANNÉE’ 2015

Brussel. Pairi Daiza is de grote winnaar van de jubileumeditie ‘L’Entreprise de l’Année®’ 2015. De prijsuitreiking ‘L’Entreprise de l’Année®’ wordt voor de twintigste keer georganiseerd door EY, in samenwerking met L’Echo en BNP Paribas Fortis.

De andere genomineerde ondernemingen waren: EASI, Eloy Group en Mithra Pharmaceuticals, maar het is Pairi Daiza dat Belourthe, de winnaar van vorig jaar, opvolgt. Zijne Majesteit Koning Filip reikte de trofee uit. De winnaars van de vorige jaren waren eveneens aanwezig.

Pairi Daiza, dat zijn deuren opende in 1994, is voor 100% in privéhanden. Het bedrijf startte vanaf nul op en is na twintig jaar innovatief ondernemen uitgegroeid tot de grootste toeristische attractie in België en maakt zelfs naam tot in China, het land van de panda. Ondanks de drie sterren die het al heeft gekregen in de Groene Michelingids België, bevindt Pairi Daiza zich nog maar aan het begin van zijn ontwikkeling. Het bedrijf herbergt meer dan 4.000 dieren van over de hele wereld: vogels, zoogdieren, vissen, reptielen, ... Pairi Daiza werkt mee aan een dertigtal wetenschappelijke programma’s voor het behoud van bedreigde diersoorten en staat in voor hun voortplanting binnen het park. Pairi Daiza heeft in 2015 met 280 medewerkers een omzet gerealiseerd van 50 miljoen euro. Eric Domb, voorzitter-gedelegeerd bestuurder van Pairi Daiza, heeft deze avond de trofee ontvangen uit handen van Zijne Majesteit de Koning Filip.

Er werd die avond ook een tweede prijs uitgereikt: ‘L’Entreprise Prometteuse de l’Année’ 2015. Het bedrijf OncoDNA, The Cancer Theranostic Company, mocht de prijs in de wacht slepen tijdens deze derde editie. De onderneming werd als winnaar gekozen en heeft het daarbij gehaald van geduchte tegenstanders als Domobios & Acar’Up, MyMicroInvest en Universem. Waals minister van Economie Jean-Claude Marcourt heeft de prijs overhandigd aan winnaar OncoDNA, The Cancer Theranostic Company.

OncoDNA, The Cancer Theranostic Company is een Europese start-up opgericht in 2012, die een persoonlijke benadering biedt bij kankerbehandeling door de unieke combinatie van DNA-sequentiebepaling en moleculaire pathologie. Meer dan 2.000 patiënten in 50 landen hebben al een beroep gedaan op OncoDeep, een tool die oncologen ondersteuning biedt bij behandelingskeuzes op basis van gerichte therapieën. Met het platform OncoShare wil de onderneming zorgen voor betere communicatie tussen de patiënt, de oncoloog, de gemeenschap van deskundigen-oncologen en OncoDNa.

Wereldwijd erkende prijs

Sinds 1996 bekroont EY ondernemingen in Franstalig België die zich onderscheiden door hun innovatie, internationale aanwezigheid, ondernemingszin, strategie en doorzettingsvermogen. Als ze bovendien goede resultaten kunnen voorleggen en financieel gezond zijn, vormen ze ideale kandidaten voor de titel ‘L’Entreprise de l’Année®’.

“We zijn er trots op dat we de twintigste editie kunnen vieren van ‘L’Entreprise de l’Année®’. Met deze prijs bekronen we elk jaar het succes van een onderneming. De genomineerde ondernemingen onderscheiden zich door hun ondernemingszin, strategie, goed bestuur, innovatievermogen en transparantie en leggen bovendien onder alle omstandigheden een onvermoeibaar doorzettingsvermogen aan de dag. Deze ondernemingen kunnen een sterke groei aantonen, halen spectaculaire resultaten en zijn financieel gezond. Het was voor ons een grote eer dat we tijdens deze twintigste editie Zijne Majesteit Koning Filip mochten verwelkomen om de prijs uit te reiken. Voor de jubileumeditie van ‘L’Entreprise de l’Année®’ 2015 kwamen een aantal uiterst competente en sterk presterende kandidaten met tomeloze ambitie in aanmerking. De jury heeft gekozen voor een wel heel bijzondere onderneming: Pairi Daiza. Deze onderneming heeft zijn kenmerkende strategie de voorbije twintig jaar aan weten te houden en daarbij creatieve en originele concepten uitgewerkt. Het is dan ook een waardige opvolger van Belourthe, de winnaar van vorig jaar”, aldus Philippe Pire, vennoot bij EY.

Vóór Paizi Daiza werd de prijs gewonnen door Belourthe (2014), Tilman (2013), TPF (2012), Hamon (2011), Exki (2010), Proximedia (2009), FIB Belgium (2008), Amtoys/Noukie’s (2007), Concept et Forme (Stûv) (2006), Callataÿ et Wouters (Sopra Banking Software) (2005), Pharmadeal (Ashfield) (2004), Euroscreen (2003), I.R.I.S. Group (2002), Eurogentec (2001), EVS Broadcast Equipment (2000), IBA (1999), Ariane II (Sogeti Belgium) (1998), Moorkens Projects (1997) en DB Associates (Colliers International Belgium) (1996).

“De originaliteit van het concept, gecombineerd met creativiteit, authenticiteit en waardecreatie voor zowel bezoekers als aandeelhouders binnen de coherentie en de continuïteit van een sterke strategie, gekoppeld aan uitstekende prestaties: dat zijn de voornaamste redenen waarom de jury Pairi Daiza heeft bekroond met de titel ‘L’Entreprise de l’Année®’ 2015,” benadrukt de voorzitter van de jury, Baron Jean Stephenne.

Bekroning voor een jong bedrijf met een sterk groeipotentieel

Voor de derde keer werd ook de prijs ‘L’Entreprise Prometteuse de l’Année’ uitgereikt aan het meest beloftevolle bedrijf in Brussel en Wallonië. De prijs wordt uitgereikt aan jonge ondernemingen in volle ontwikkeling met een groot groeipotentieel. Net zoals de voorbije jaren hebben vier aan elkaar gewaagde finalisten meegedongen naar de titel ‘L’Entreprise Prometteuse de l’Année’ 2015: Domobios & Acar’Up, MyMicroInvest, OncoDna, The Cancer Theranostic Company en Universem. OncoDNA, The Cancer Theranostic Company werd uiteindelijk door de jury gekozen als winnaar voor 2015 en volgt daarmee CEFALY Technology, ‘L’Entreprise Prometteuse de l’Année2014, op.

Pierre Rion, voorzitter van de jury, verklaart: “Uit de vier beloftevolle kandidaten heeft de jury uiteindelijk gekozen voor OncoDNA. De jury looft voornamelijk het groeipotentieel op zeer indrukwekkend mondiaal niveau. Het operationele model van de winnaar is innoverend en helder: gebaseerd op zowel opmerkelijke innovatie qua diagnose, follow-up en behandeling van kanker, als een uiterst geavanceerde monitoring en verder steunend op de krachtige uitwerking van een ‘Big Data’ netwerk dat in volle opbouw is. Het management heeft dan ook alle troeven in handen om als toekomstige winnaar van de titel ‘L’Entreprise de l’Année®’ uit de bus te komen.”

Christophe Ballegeer Woordvoerder, EY
Joy Delagrange Account Executive, Citigate