Belourthe is ‘Entreprise de l'année 2014®’

CEFALY TECHNOLOGY verkozen tot ‘L’Entreprise Prometteuse de l’Année 2014®’

Belourthe wint de 19de editie van ‘L’Entreprise de l’Année®’. De prijs ‘L’Entreprise de l’Année®’ wordt georganiseerd door EY, in samenwerking met L’Echo en BNP Paribas Fortis. Belourthe haalde het van Colona, de groep Eggo-Euro Center en Lampiris.

Belourthe werd opgericht in 2006, na de sluiting van de Nestlé-fabriek in Hamoir. Het bedrijf startte van nul, zonder klanten, merk of product. Dankzij zijn strategie waarbij innovatie, competitiviteit en export centraal staan, slaagde Vincent Crahay in zijn opzet om deze parel van de Waalse economie te redden. Vandaag wordt de babyvoeding op basis van granen en andere voedingsmiddelen van Belourthe naar meer dan 50 landen wereldwijd geëxporteerd. De export vertegenwoordigt meer dan 95% van de omzet van het bedrijf. Belourthe heeft 68 werknemers en realiseerde in 2013 een omzet van 22 miljoen euro. Premier Charles Michel reikte de award uit aan Vincent Crahay, Chief Executive Officer van Belourthe.

De prijs ‘L’Entreprise Prometteuse de l’Année®’ werd voor het tweede opeenvolgende jaar toegekend. De winnaar van deze award is CEFALY Technology dat het haalde van intoPIX, ORA en UNITEQ. De prijs werd uitgereikt door de Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Tewerkstelling en Economie, Didier Gosuin.

CEFALY Technology ontwikkelde het eerste toestel voor externe neurostimulatie van de schedel dat wordt ingezet voor de behandeling van migraine. De afgelopen vier jaar kon het bedrijf een groei van twee cijfers voorleggen. Deze groei nam nog toe sinds het toestel groen licht kreeg in de VS, waar het beschermd wordt door verschillende patenten. De nauwe samenwerking met de Université de Liège, maar ook met 11 andere Europese universiteiten biedt het bedrijf heel wat innovatieperspectieven voor de behandeling van verschillende aandoeningen van het zenuwstelsel.

Wereldwijd erkende prijs

Voor het 19de jaar op rij organiseert EY de verkiezing van ‘L’Entreprise de l’Année®’ in het Franstalige landsgedeelte. Sedert 1996 bekroont EY ondernemingen met een indrukwekkende groei en die zich onderscheiden door hun innovatie, internationale aanwezigheid, ondernemingszin, strategische visie en doorzettingsvermogen.

“Met de prijs voor ‘L’Entreprise de l’Année’ bekronen we bedrijven die een spectaculaire groei en resultaten laten optekenen en die zich onderscheiden door hun ondernemingszin, strategie, goed bestuur, innovatie, openheid naar de rest van de wereld en die onder alle omstandigheden hun doorzettingsvermogen aantonen. Deze bedrijven boeken een spectaculaire groei en resultaten, en zijn financieel gezond. Ook bij deze 19de editie van ‘L’Entreprise de l’Année®’ waren uiterst competente, ambitieuze en performante bedrijven genomineerd. Toch was er één bedrijf dat een bijzondere indruk maakte op de jury vanwege zijn kwaliteiten en ambities: Belourthe. Wij zijn oprecht verheugd dat een performante en dynamische onderneming als Belourthe werd uitgeroepen tot ‘L’Entreprise de l’Année 2014®”, aldus Philippe Pire, partner bij EY.

Belourthe werd als laureaat voorafgegaan door Tilman (2013), TPF (2012), Hamon (2011), Exki (2010), Proximedia (2009), FIB Belgium (2008) Amtoys/Noukie’s (2007), Concept et Forme (Stûv) (2006), Callataÿ et Wouters (Sopra Banking Software) (2005), Pharmadeal (Pharmexx) (2004), Euroscreen (2003), I.R.I.S. Group (2002), Eurogentec (2001), EVS Broadcast Equipment (2000), IBA (1999), Ariane II (Sogeti Belgium) (1998), Moorkens Projects (1997) en DB Associates (AOS Belgium) (1996).

Belourthe is gebouwd op een industriële productiesite waar voorheen een grote multinational actief was. Het slaagde erin om een industriële en commerciële activiteit herop te starten en om in zijn strategie een performant productieproces te koppelen aan R&D- en marketingprogramma’s, met als resultaat een rendabel en exportgericht businessmodel. Met dat verhaal wist Belourthe de jury over de streep te trekken en werd het verkozen tot ‘L’Entreprise de l’Année 2014®”, benadrukt juryvoorzitter Baron Jean Stephenne.

Bekroning voor een jong bedrijf met een sterk groeipotentieel

De prijs voor ‘L’Entreprise Prometteuse de l’Année®’ was aan zijn tweede editie toe in het Franstalige landsgedeelte. Deze prijs bekroont een jonge onderneming in volle ontwikkeling, een mogelijke toekomstige laureaat van ‘L’Entreprise de l’Année®’. Van de ondernemingen die de preselectie haalden, konden CEFALY Technology, intoPIX, ORA en UNITEQ op de bijzondere aandacht van de jury rekenen. Toch was er één bedrijf dat er met kop en schouders bovenuit stak: CEFALY Technology, die OpenERP, laureaat van ‘L’Entreprise Prometteuse de l’Année 2013®’, opvolgt.

Met haar keuze voor CEFALY Technology uit een panel van opmerkelijke en veelbelovende genomineerden bekroont de jury van ‘L’Entreprise Prometteuse de l’Année 2014®’ een onderneming die een zeer innovatief product ontwikkelde, met een groot commercieel internationaal potentieel. Het bedrijf beschikt over een rijp en ervaren managementteam dat de onderneming in de toekomst misschien aan de onderscheiding van ‘L'Entreprise de l'Année®kan helpen. Dat is overigens wat de jury het bedrijf toewenst”, aldus Pierre Rion, voorzitter van de jury.

Christophe Ballegeer Woordvoerder EY, EY
Pierre Rigaux CEO, CEFALY Tenchnology