ODOO IS ‘L’ENTREPRISE DE L’ANNÉE®’ 2021

COWBOY KRIJGT DE PRIJS VOOR ‘SCALE-UP DE L’ANNÉE’ 2021

Brussel, 15 februari 2022. De onderneming Odoo uit Grand-Rosière werd vanavond verkozen tot ‘L’Entreprise de l’Année®’ 2021. CEO Fabien Pinckaers ontving de prestigieuze prijs uit handen van premier Alexander De Croo, in aanwezigheid van een beperkt publiek. De 26e editie van deze prestigieuze prijsuitreiking die georganiseerd wordt door EY in samenwerking met L’Echo en BNP Paribas Fortis, stond oorspronkelijk gepland in december, maar werd omwille van de coronamaatregelen verplaatst naar vandaag. Een professionele jury, met vertegenwoordigers uit de top van het Belgische bedrijfsleven, verkoos Odoo boven de andere finalisten Analis,
​G. Moury, Goumanisto en Iris. Odoo volgt zo I-care op, de winnaar van ‘L’Entreprise de l’Année
®’ 2020.

Tijdens deze editie werd ook de prijs uitgereikt voor de ‘Scale-up de l’Année’ 2021. De Brusselse scale-up Cowboy is de winnaar van deze 9e editie voor bloeiende jonge ondernemingen, en volgt daarmee Proxyclick op. Minister van Zelfstandigen en kmo’s, David Clarinval, reikte de trofee uit. De andere genomineerden voor deze prestigieuze prijs waren eFarmz, Elysia, Netaxis en Urbantz.

Een trofee met wereldwijde erkenning

EY organiseert de verkiezing van ‘L’Entreprise de l’Année®’ sinds 1996, en beloont daarmee de ondernemingen in Franstalig België die zich onderscheiden met hun wil om te ondernemen en innoveren, maar ook met hun zin voor strategie en competitiegeest, hun openheid op de wereld en hun voorbeeldig bestuur.

Dit jaar kreeg de jury opnieuw de kans om vijf mooie, kwaliteitsvolle bedrijven te ontdekken. Met Odoo bekroont de jury een Europese parel op het vlak van IT-diensten. Odoo wekt enthousiasme op met zijn innovatiedrang die overal aanwezig is: niet alleen op het vlak van de producten en diensten maar ook met de manier waarop het rekruteert, zijn teams aanstuurt, met zijn businessmodel en zijn netwerk. Odoo innoveert voortdurend”, benadrukt juryvoorzitter Laurent Levaux.

De jury was ook gecharmeerd door de voorbeeldige ondernemingsgeest van Odoo, die steunt op een project, een visie voor internationale ontwikkeling en een belangrijk toekomstpotentieel. Odoo is een mooie winnaar van een uitzonderlijke editie. We zijn ook trots dat we deze prestigieuze ceremonie hebben kunnen organiseren, ook al was dit iets later dan voorzien. Meer dan ooit was het voor ons belangrijk om onze bedrijven een platform aan te reiken en alle genomineerden in de spotlights te zetten. Ze hebben allemaal een ongezien doorzettingsvermogen en flexibiliteit aan de dag gelegd, en daar kunnen we in België alleen maar fier op zijn. Ze verdienen meer dan ooit onze waardering”, aldus Marie-Laure Moreau, partner bij EY en verantwoordelijk voor Wallonië.

Cowboy wordt bekroond met de prijs voor ‘Scale-up de l’Année’

In het kader van de uitreiking van de prijs ‘L’Entreprise de l’Année®’ 2021 werd de Brusselse scale-up Cowboy uitgeroepen tot ‘Scale-up de l’Année’ 2021. Cowboy is dus de winnaar van deze 9e editie voor jonge bloeiende ondernemingen, en volgt daarmee Proxyclick op.

De prijs beloont Brusselse en Waalse scale-ups die zich in een ontwikkelingsfase bevinden en veel toekomstpotentieel hebben. Deze award heeft tot doel die bedrijven te steunen en aan te moedigen, zodat ze zich blijven inzetten.

“Door de manier te herbekijken waarop een elektronische fiets wordt ontworpen, en die uit te rusten met de meest recente technologische snufjes, zowel op mechanisch als op elektronisch vlak, is het team van Cowboy erin geslaagd om op nauwelijks 3 jaar tijd meer dan tienduizend geconnecteerde fietskopers te overtuigen. Het concept van Cowboy omvat niet alleen de fiets, maar ook alle facetten van het gebruik ervan in de stad. Dit project werd heel slim ontwikkeld, is voorzien van een duidelijke roadmap en wordt geleid door een vastberaden team dat de jury van de editie 2021 van de ‘Scale-up de l’Année’ wist te bekoren”, benadrukt juryvoorzitter Baron Pierre Rion.

“Om al die redenen hebben wij Cowboy verkozen tot ‘Scale-up de l’Année’ 2021. Bovendien denken we dat Cowboy in de toekomst een geschikte kandidaat zou kunnen zijn voor de zeer begeerde prijs van ‘L’Entreprise de l’Année® ’, aldus Sophie Lefèvre, Executive Director bij EY. “We zijn dit jaar nog maar eens verheugd dat we Cowboy en andere finalisten een platform hebben kunnen aanreiken om hun expertise met de hele wereld te delen.

Over Odoo, ‘L’Entreprise de l’Année®’ 2021

Hoofdkantoor:Grand-Rosière
Omzet: € 160 miljoen
Aantal medewerkers: 2.100

Odoo werd opgericht in 2005. Met 7 miljoen gebruikers is Odoo wereldwijd een van de populairste aanbieders van bedrijfssoftware. Odoo biedt applicaties die voorzien in alle bedrijfsbehoeften: boekhouding, inventarisbeheer, productie, projectbeheer, HR, marketing, ontwikkeling van websites, etc. Odoo’s visie bestaat erin om de activiteiten van kmo’s te rationaliseren en tegelijk eenvoudig en intuïtief te houden.

www.odoo.com

Lijst met oud-winnaars van ‘L’Entreprise de l’Année® ’

Odoo vult het rijtje van winnaars aan: I-care (2020), EASI (2019), Easyfairs (2018), Spadel (2017), Daoust (2016), Pairi Daiza (2015), Belourthe (2014), Tilman (2013), TPF (2012), Hamon (2011), Exki (2010), Proximedia (2009), FIB Belgium (2008), Noukie’s (2007), Stûv (2006), Callataÿ et Wouters (Sopra Banking Software) (2005), Pharmadeal (Ashfield) (2004), Euroscreen (2003), I.R.I.S. Group (2002), Eurogentec (2001), EVS Broadcast Equipment (2000), IBA (1999), Ariane II (Sogeti Belgium) (1998), Moorkens Projects (1997) en DB Associates (Colliers International Belgium) (1996).

Over Cowboy, ‘Scale-up de l’Année’ 2021

Hoofdkantoor: Brussel
Aantal medewerkers: 52

Cowboy werd in 2017 opgericht door Adrien Roose, Karim Slaoui en Tanguy Goretti. Cowboy ontwerpt, produceert en verdeelt intelligente elektrische fietsen die uniek in hun soort zijn. Dankzij de integratie van talrijke technologieën en een ongeëvenaarde esthetiek koestert Cowboy de ambitie om de stedelijke mobiliteit heruit te vinden. Sedert zijn oprichting kent het bedrijf een forse groei en slaagt het erin om internationale investeerders als aandeelhouders aan te trekken.

Lijst met oud-winnaars van ‘Scale-up de l’Année’

Proxyclick (2020), CluePoints (2019), Newpharma (2018), Trasis (2017), Real Impact Analytics (2016), OncoDNA (2015), CEFALY Technology (2014) en Odoo (2013).